Nietrzymanie moczu

facebook instagram

Nietrzymanie moczu

NIETRZYMANIE MOCZU
Nietrzymanie moczu nadal jest tematem tabu i uznawane jest jako wstydliwa dolegliwość. Dotyczy ona dwa razy częściej kobiet niż mężczyzn. Popuszczenie nawet kilku kropli moczu przy kichaniu czy śmiechu powinno być sygnałełem, że trzeba kontrolować swoje ciało.
Jaką postać może mieć nietrzymanie moczu?
● wysiłkową
● z parcia
● mieszaną

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to właśnie niekontrolowany wyciek moczu w czasie wysiłku. Nawet te kilka kropli powinno nas zaniepokoić i nie powinniśmy czekać aż kilka sporadycznych kropli przy kaszlu, kichaniu, śmiechu czy ćwiczeniach zamieni się w większą ilość moczu czy zacznie pojawiać się przy niewielkim wysiłku kiedy, np. zmieniamy pozycję.
Parcia naglące to konieczność oddania moczu w czasie krótszym niż 15 minut. Utrudnia to prawidłowe funkcjonowanie w czynnościach dnia codziennego np. spacery czy wyjście na zakupy. W późniejszym etapie może to doprowadzić do nietrzymania moczu z parcia czyli gubienie moczu przed pójściem do łazienki.
Pęcherz nadreaktywny to korzystanie z łazienki częściej niż co 2-3 h. Porcja moczu powinna wynosić 250 ml. Jeżeli te porcje są mniejsze to jest to informacja dla nas że pęcherz nie pracuje w całej swojej objętości. Budzenie się w nocy na siku oraz efekt zalegającego moczu po mikcji powinien być impulsem do szybkiej konsultacji.
Jakie są niepokojące objawy?
● wyciek kropli moczu przy czynnościach dnia codziennego: kichaniu, kasłaniu, śmiechu, podnoszeniu rzeczy
● korzystanie z toalety częściej niż co 2-3 godziny.
● konieczność oddania moczu w czasie krótszym niż 15 minut
● budzenie się w nocy na siku
● efekt zalegającego moczu po mikcji

Warto wiedzieć, że nieleczone nietrzymanie moczu nasila się i prowadzi do dyskomfortu, a także utrudnia prawidłowe funkcjonowanie dnia codziennego w podstawowych czynnościach. Dlatego bardzo istotne jest zgłoszenie się na terapię na wczesnym etapie kiedy tylko zobaczymy u siebie pierwsze objawy.

Prawidłowe nawyki toaletowe:
Są one bardzo ważne i warto się zastanowić czy czynność dnia codziennego wykonujemy poprawnie:
● na toalecie powinniśmy siedzieć wygodnie, całymi pośladkami z wyprostowanymi plecami
● stopy całe oparte o podłoże
● nie wypierać moczu poprzez napinanie brzucha
● na koniec mikcji napiąć mięśnie dna miednicy
● nie stosować pozycji “na małysza”
● nie korzystać z toalety na zapas

Jeżeli coś Cię niepokoi lub miałaś epizody nietrzymania moczu to niech będzie to sygnałem do odbycia wizyty u fizjoterapeuty uroginekologicznego i sprawdzenia stanu mięśni dna miednicy. Warto zadbać o siebie na wczesnym etapie.