Sex, drugs & rock’n’roll a zapłodnienie

facebook instagram booksy

Zapłodnienie – zadbaj o większą szansę na sukces !
Dieta, stres, waga ciała, kofeina, alkohol – dowiedz się więcej o tych czynnikach.

Każda para może czasami mieć problemy z zajściem w ciążę. Może to być związane z wieloma czynnikami, również zewnętrznymi oraz szerokim spektrum zachowań, zarówno u kobiety jak i mężczyzny. Jeżeli odczuwacie niepokój związany z brakiem dwóch kresek na teście, warto skonsultować się z lekarzem.
Opisaliśmy pozytywne jak i negatywne czynniki i poglądy, które niewątpliwie mogą mieć wpływ na szansę zapłodnienia. Często to właśnie one stoją za problemami z płodnością i poczęciem.

Prawidłowa masa ciała

Niezwykle ważne jest utrzymywanie prawidłowej masy ciała. Ten czynnik ma wpływ na płodność tak samo u kobiety jak i mężczyzny, dlatego do wyregulowania i prawidłowej masy ciała powinno dążyć oboje partnerów. Często sugerowanym wskaźnikiem jest BMI (wskaźnik masy ciała) ale UWAGA, zalecana wartość od 20 do 25(wskaźnik BMI przyszłej mamy, może mieścić się przedziale między 18,5 a 24,5 – w zależności od źródła) nie musi być koniecznie idealna dla Ciebie. BMI zależy od wielu czynników, zdecydowanie zalecamy skonsultowanie wskaźnika BMI do jakiego powinnaś dążyć.

Nadwaga i niedowaga

Jeśli planujesz ciąże i masz nadwagę, pozbycie się nadmiernej masy ciała może być trudne, ale jest możliwe. Osoba z odpowiednimi kwalifikacjami jest w stanie pomóc zrzucić zbędne kilogramy, dbając przy tym o Twoje zdrowie i bezpieczeństwo. PAMIĘTAJ! Prawidłowa utrata masy ciała waha się od 1 do 2 kg tygodniowo.
Nadwadze i otyłości mogą towarzyszyć:
– ogólnie zły stan zdrowia.
– cukrzyca i zmiany miażdżycowe
– niska odporność organizmu
U mężczyzn z nadwagą czy otyłością, również mogą występować problemy z zapłodnieniem. Duża ilość tkanki tłuszczowej może zaburzać gospodarkę hormonalną, a to przekłada się na produkcję plemników. U obu płci dodatkowe +10kg zmniejsza szansę na ciążę o 10% – tak twierdzą lekarze. Prawidłowa waga jest wyzwaniem, ale to wyzwanie warto podjąć, bo przybliża Was nie tylko do marzenia o posiadaniu dziecka, ale także gwarantuje lepsze zdrowie i samopoczucie.

Dieta – na płodność wpływa także to, co jesz

Na płodność wpływa także to, co jesz. Zdrowa dieta to taka, która jest bogata w owoce i warzywa. Staraj się redukować ilość tłuszczy nienasyconych. Należy spożywać dużo płatków zbożowych produktów pełnoziarnistych. Dobrze jest unikać zbyt dużej ilości cukrów które są wysokoenergetyczne i prowadzą do powiększania masy ciała.

Niesamowicie ważne jest nawadnianie organizmu. Najlepszym płynem jest woda niegazowana i herbatki ziołowe. Unikaj spożywania zbyt dużej ilości soli przyjmuje się, że dopuszczalna dzienne spożycie soli, to około 2g na dzień. Wprowadź do swojej diety przynajmniej dwa razy w tygodniu spożycie ryb, które pochodzą z pewnego źródła.

Przestrzeganie zasad zdrowego żywienia może wydawać się trudne, ale pamiętaj że nie musisz sobie odmawiać tego na co masz ochotę. Możesz zjeść wszystko ale w granicach zdrowego rozsądku. Głównym celem jest to, aby to co jesz, było pod Twoją kontrolą.

Brak aktywności fizycznej

Siedzący tryb życia i brak ruchu nie sprzyjają staraniom o dziecko. Nie trzeba od razu kupować karnetu na siłownię. Zacznij od spacerów), jazdy na rowerze, może rolki to jest to co lubisz? Basen? Aktywność fizyczna działa cuda dla ciała i dla ducha! Utrzymaj dobrą kondycję fizyczną bo to wspiera płodność.

Kofeina – Czekolada, kawa i herbata 😊

Czy kawa ma negatywny wpływ na płodność? Kawa może sama w sobie nie ale kofeina i jej silne właściwości pobudzające oraz długotrwałe pobudzenie powoduje, że stajemy się nerwowi oraz wrażliwi na bodźce i co chyba najgorsze podatni na stres. Btw, temat stresu nadaje się na oddzielny artykuł…
Powyższe skutki kofeiny to już bliska droga do nieprawidłowej owulacji, która bezpośrednio przekłada się na płodność.
Zanim sięgniesz po trzeci dziś kubek kawy lub napój energetyczny – pomyśl trzy razy. Kofeina niestety jest składnikiem na bardzo długiej liście produktów. Znajdziemy na niej np. colę, napoje energetyzujące oraz suplementy diety. Czytajmy etykiety !

Palenie tytoniu

Palisz papierosy i starasz się o dziecko? Powinnaś rzucić palenie oraz unikać miejsc zadymionych. Każdy wypalony papieros = ok. 4 tys. substancji trujących, które wpływają negatywnie na zdrowie oraz płodność. Przyczyną niepłodności nawet u co trzeciej kobiety jest właśnie palenie papierosów. Nikotyna wpływa na zagęszczenie śluzu szyjkowego, co wpływa niekorzystnie na ruchliwość plemników. Palenie może powodować także:
– zaburzenia hormonalne,
– zmniejszenie liczby komórek jajowych,
– stany zapalne nabłonka jajowodów,
– zaburzenia w rozwoju płodu,
– samoistne poronienia i przedwczesne porody.
Palenie papierosów dla mężczyzn co może oznaczać:
– impotencję (120 000 Polaków w wieku 30-49 cierpi na impotencję związaną z paleniem), – – – miażdżycę naczyń krwionośnych

Alkohol

Alkohol jest całkowicie zabroniony w czasie starania się o dziecko oraz w czasie ciąży. Najmniejsza ilość spożywanego alkoholu może doprowadzić do poważnych wad urodzeniowych u płodu.
Przyszłe mamy powinny ograniczyć spożywanie alkoholu na co najmniej 3 miesiące przed planowanym zapłodnieniem. W czasie ciąży należy zrezygnować z alkoholu.
Mężczyzna, powinien na 3 miesiące przed planowanym zapłodnieniem ograniczyć picie alkoholu (także piwa). Właśnie 3 miesiące trwa proces produkcji i dojrzewania plemników.