PROFILAKTYKA PO PORODZIE

facebook instagram booksy

PROFILAKTYKA PO PORODZIE

Czas po porodzie to jest moment dużych zmian w życiu i ciele kobiety ale również czas zmagania się z dokuczliwymi dolegliwościami „po ciążowymi”. Kobiety najczęściej trafiają do naszego gabinetu z bólami kręgosłupa, osłabieniem mięśni dna miednicy (MDM) i konsekwencjami tego osłabienia, rozejściem mięśni prostych brzucha (RMPB) lub dokuczliwą blizną po CC. O profilaktyce po porodzie nadal mówi się niewiele.

Do roku po porodzie w wyniku działania hormonów, ciało kobiety jest najbardziej plastyczne i jest to czas największego potencjału terapeutycznego. Dlatego szczególnie w tym okresie warto jest zadbać o profilaktykę lub ewentualną terapię/ćwiczenia. Oprócz wizyt u specjalisty, odpowiednich ćwiczeń już w okresie połogu, bardzo kluczowe jest jak wygląda styl życia kobiety po porodzie: w jaki sposób karmi, przewija dziecko, jak wygląda jej postawa. Ponieważ, wymienione czynności stanowią często większa część dnia ich prawidłowe wykonanie ma znaczenie dla powodzenia terapii prowadzonych przez naszą fizjoterapeutkę.

Poniżej przedstawione zostały podstawowe postępowania po porodzie dla każdej kobiety, w trakcie terapii z nami, oraz dla Pań które jeszcze nie wybrały się do nas 🙂

PRAWIDŁOWA POSTAWA PODCZAS NOSZENIA/ TRZYMANIA DZIECKA

• Stojąc bokiem do lustra staraj się zachować jedną linie ucho→ środek barku → środek biodra → środek kolana → środek kostki.
• Dolna krawędź żeber równolegle do podłoża.
• Unikamy opierania dziecka o brzuch lub biodro wypychając biodra w przód.
• Staraj się nie dźwigać cięższych przedmiotów niż Twoje dziecko (najmłodsze 🙂 ).

KARMIENIE MALUSZKA

• zwróć uwagę na wyprostowaną pozycję, plecy oparte; dziecko na poduszce, „rożku” tak by główka dziecka była na wysokości brodawki sutkowej,
• zalecane karmienie na boku (z „rożkiem”), dziecko na poduszeczce.

PRZEWIJANIE DZIECKA

Dostosuj wysokość przewijaka do swojego wzrostu (najlepiej na wysokość pasa), przysuń się blisko przewijaka. Ugnij kolana, jedną nogą zrób krok w przód i pochyl biodra do tyłu.

WSTAWANIE/ KŁADZENIE SIĘ („przez bok”).

Aby wstać:
1. Połóż się na boku, rękę która znajduje się wyżej przenieś obok swojej głowy.
2. Odepchnij się ręka do góry i powoli przenieś nogi w kierunku podłogi.
3. Usiądź.


Analogicznie postępuj podczas kładzenia się.

PODNOSZENIE CIĘŻARU

• podchodzimy jak najbliżej dźwiganego przedmiotu- zapobiega to zaokrąglaniu pleców oraz mniejsza dźwignia mniej obciąża kręgosłup,
• stopy na szerokość bioder,
• pośladki skieruj w tył i na wyprostowanych plecach wykonaj przysiad,
• podczas unoszenia wykonaj wydech (aktywują się MDM oraz mięśnie głębokie, które zabezpieczają kręgosłup i zapobiegają obciążeniu MDM), możesz również spróbować wypowiedzieć „hoop” „haa”
• trzymając ciężar, utrzymujemy pozycję jak podczas noszenia dziecka, tak by mięśnie głębokie stabilizowały nam kręgosłup,
• staramy się unikać nadmiernego dźwigania (szczególnie rzeczy cięższych niż waga dziecka), w pierwszych tygodniach korzystamy z pomocy bliskich.

CODZIENNE CZYNNOŚCI

• podczas prasowania, gotowania itp. staraj się zachować wyprostowaną sylwetkę (szczególnie ważne po CC), nie pochylaj głowy ani ramion do przodu,
• pomocna może okazać się podstawka pod nogę, która odciąża kręgosłup i zapobiega nadmiernemu przodopochyleniu miednicy,
• podczas kichania/ kaszlu staraj się skierować usta w kierunku barku lub skrzyżuj nogi (zabezpieczy to MDM), bliznę możesz przytrzymać ręką,
• leżenie na brzuchu z poduszką pod brzuchem- odciąża kręgosłup i miednicę oraz przyspiesza jej „obkurczanie”. Kilka minut dziennie (do 15 min), po CC należy odczekać kilka dni (jak na załączonych poniżej zdjęciach).

ZABRONIONE CZYNNOŚCI LUB ĆWICZENIA

• skłony tułowia lub unoszenie obu nóg w pozycji leżenia na plecach,
• czynności, które powodują że na brzuchu pojawia się stożek,
• bieganie, podskoki, pajacyki itp.,
• parcie na toalecie.
Od powyższych ćwiczeń (w 3 pierwszych punktach) bezpiecznie jest się wstrzymać przez rok. Chęć podjęcia aktywności fizycznej warto jest skonsultować z fizjoterapeutą lub specjalistą, który sprawdzi stań mięśni brzucha i dna miednicy. Najczęściej przy odpowiedniej terapii, dobrze dobranych ćwiczeniach i profilaktyce powrót do pełni aktywności się skraca.

KORZYSTANIE Z TOALETY

• pamiętaj o prawidłowej postawie podczas wypróżniania, tak by pozycja cewki moczowej oraz odbytu umożliwiała sprawne oddanie moczu i defekację (na obrazku załączonym poniżej),
• nie korzystaj z toalety na zapas- niesie to ryzyko zaburzeń nerwowych pracy pęcherza moczowego, natomiast samo parcie obciąża MDM,
• korzystaj z podnóżka pod nogi podczas defekacji,
• po zakończonej mikcji świadomie napnij MDM.

Warto zaznaczyć, że powyższe wskazówki są jedynie uniwersalna profilaktyką, którą warto wdrożyć w życie od razu po porodzie. Natomiast jeżeli mimo powyższych zaleceń dolegliwości nie ustają, podejrzewasz, że masz rozejście mięśni prostych brzucha lub inne niepokojące problemy warto po okresie połogu skonsultować się z fizjoterapeutą lub lekarzem. W niektórych przypadkach niezbędna jest terapia.

Mamo, pamiętaj by zadbać o siebie, bo zdrowa i szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

Mgr fizjoterapii
Magdalena Lewicka